Chansons jamais entendues à la radio
release date : 2010
label : musea gazul
collection “les zutopistes”
compilation of excellent songs , but never heard on the radio. includes tracks by albert marcoeur, joseph racaille, etron fou leloublan, ferdinand, klimperei, frederic le junter, toupidek limonade.
in spite of the privileged place that french chanson has always occupied on the country’s radio airwaves, the verses and choruses of a number of french musicians have been persistently ignored by mainstream radio programmers who think that there is a limit to how daring one can be within the rigid and all-too-well-known chanson format. the gazul label and its collection les zut-o-pistes would like to introduce you to those anti-conformist “master-singers” of our times: albert marcoeur, joseph racaille, etron fou leloublan, ferdinand, toupidek limonade, david fenech, klimperei, frédéric le junter and billard-djpp. half of the songs presented in this compilation are previously unreleased.
01 – Albert Marcoeur – Télé bonus
02 – Joseph Racaille – Inceste
03 – Etron Fou Leloublan – Emoi
04 – Etron Fou Leloublan – Le lavabo
05 – Ferdinand – Madame Colette
06 – Ferdinand – A la caisse
07 – Joseph Racaille – Incesticide
08 – Toupidek Limonade – Depuis que …
09 – Toupidek Limonade – Le tlou du clul
10 – Joseph Racaille – Le système métrite
11 – Klimperei – Enervé
12 – Klimperei – Elisabeth
13 – Joseph Racaille – Opalin
14 – David Fenech – Caroline
15 – David Fenech – Les géraniums
16 – Joseph Racaille – Ovaire
17 – Frederic Le Junter – C’est une chanson de pas d’amour
18 – Frederic Le Junter – Quitter
19 – Joseph Racaille – Un corps étranger
20 – Billard, Dj pP – L’hôtesse de l’air
21 – Billard, Dj pP – Viens à la campagne
bonus : an interview in french of dominique grimaud, about the collection
Cette compilation, qui propose de se plonger dans la richesse et l’inventivité de la chanson française, démarre avec un tube potentiel : Télé Bonus d’Albert Marcoeur. Dans cette chanson enregistrée en 2000 il narre l’apparition successive des chaînes de télévision en enfilant les jeux de mots. Cette chanson n’était jusque-là jamais passée ni à la télé, ni à la radio, c’est certain. Elle était inédite. Tout comme les miniatures mélodico-lyriques de Joseph Racaille. Il y en a une demi-douzaine, intercalées entre chaque artiste bénéficiant chacun de deux titres. Le sens de l’humour et le goût du paradoxe sont donc cultivés ici, puisque Joseph Racaille est sans doute, indirectement, l’un des plus entendus à la radio du fait de ses arrangements pour nombre de titres du label Tôt ou Tard. Ses miniatures encadrent sur cette compilation des chansons enregistrées de 1981 (une grande année pour la radio libre) à 2009. Les autres énergumènes qui se baladent sur ce disque sont Étron Fou Leloublan, Ferdinand, Toupidek Limonade, David Fenech, Frédéric Le Junter et François Billard. Des déjantés du verbe et de la note qui, le plus sérieusement du monde, produisent des chansons complètement loufoques et démembrées. Certaines sont si inconvenantes que leur passage sur les ondes est irrémédiablement compromis, ou alors il faudrait un nouveau Pierre Desproges au poste de programmateur. Beaucoup aussi sont d’une construction musicale si sincèrement atypique que ce sont les cases mêmes du programmateur qui doivent se déformer, tels les objets aux formes mouvantes de l’univers Shadoks. S’il y a vraiment une nouvelle chanson française (parce qu’il y a paraît-il une “nouvelle chanson française” tous les dix ans environ), c’est de ce côté-là qu’il faut aller écouter.
( neospheres – link )
Compilation albums have always been something of an odd item, ranging from cheap productions in all manners and dimensions of that description to straightforward commercial entities that fall out of fashion ten minutes after they’re purchased. The thematic productions have often been items providing more value for money than most such efforts, and Musea Records have assembled quite a few noteworthy CDs of that variety over the years. “Chansons Jamais Entendues a la Radio” is the latest addition to that part of the label’s history.
The Chanson is a type of composition with a long tradition in French music, dating back to the Middle Ages, at least according to the sources I looked up on this particular subject. And in the world of contemporary music it is defined as “the work of more popular singers …and is distinguished from the rest of French ‘pop’ music by following the rhythm of the French language, rather than that of English, and thus is identifiable as specifically French”. Such a definition explains the great stylistic variety at hand on this compilation which, translated to English, is named “Songs Never Heard on the Radio”. And while half of the songs on this disc are previously unreleased and thus never have had the chance to hit the airwaves, others may have been held off for lyrical reasons, Joseph Racaille’s Inceste a main suspect in that particular department, mostly due to the subject matter itself. Those fluent in French will most likely find quite a lot of additional material logically deemed unsuitable for FM radio due to this aspect, as I have a hard time finding logical musical reasons as to why these songs and artists haven’t found their way to any of the major radio stations in France. Apart from the experimental scope at hand in many of these efforts, that is. While the musical traditions of the chanson are old, and some of the more well-known providers of the genre most likely are familiar names for the grandparent and great grandparent generation, the tracks at hand on this CD aren’t exactly made with a commercial point of view in mind, the utilization of breaking glass as a rhythm instrument in Albert Marcour’s Tele Bonus for instance. The beautiful but oh-so-brief classical chamber music escapades of the aforementioned Joseph Racaille averaging in length just over 30 seconds. Or the naivistic childlike efforts of Toupidek Limonade and Klimperei, seemingly an escapee from a children’s TV show in terms of themes explored and instruments utilized. Or David Fenech’s rather minimalistic approach on Caroline, where that name enters the lyrics of the song, repeated over and over in the three or so minutes that particular piece lasts, backed by a wandering acoustic guitar theme and a dampened, ominous sounding machine-like noise texture. And as far as stylistic variety goes, Ferdinand brings in jazz with Madam Colette and punk with A la Caisse, but not in traditional manners
Minimalism and repetition stand out as keywords in describing the compositions chosen for this compilation. Adventurous and challenging music for sure, but probably not in a manner that can be described as complex. Lyrically and musically a journey into unknown territories for those who associate the term chanson with artists like Edith Piaf, to name one very well-known example, and a recommended addition to the album collections of those who like seeking out alternate and experimental material that most likely will challenge their perceptions of the French chanson. As lyrics are a very important aspect of most if not all songs, mastering the French language will probably be an advantage if you decide to seek this one out.
(olav m bjorsen – link)
Disparus les programmateurs aventureux qui défendaient la chanson sans autre critère que la qualité ! Et si, comme Albert Marcœur, Joseph Racaile, Etron Fou Leloublan, Toupidek Limonade, David Fenech, Klimperei, Frédéric Le Junter et Billard/DjpP, vous faites une chanson décalée qui refuse le formatage, vous pouvez faire une croix sur la radio. Heureusement, le label Gazul nous a concocté une généreuse compilation (bourrée d’inédits) mettant à l’honneur ces « fous » que ne renierait pas le Collège de ‘Pataphysique. « Télé bonus » de Marcœur, « Madame Colette » de Ferdinand, « Le tlou du cul » de Toupidek Limonade, « Énervé » de Klimperei, ou encore toutes les miniatures de Joseph Racaille sont des purs moments de bravoure qui donnent des coups de pied hautement artistiques aux culs mous des nombreuses productions complaisantes qui envahissent les ondes. Surtout, ne boudons pas notre plaisir, bouffons ces chansons audacieuses trop bien foutues pour la radio !
Guillaume Duthoit – le fond de l’air est french