Toog – GOTO
release date : 2010
label : Karaoke Kalk
format : LP, CD
from the french musician toog. electro pop that owes his debt to david bowie and the sparks… includes contribution by movie maker michel gondry and john “fashion flesh”. cover by florence manlik.
Tracklisting :
01. traffic jam
02. ou va la vie ?
03. goto
04. ébréché
05. what did you say ?
06. alabama gay
07. are visages electric
08. my house
09. la chambre noire
10. l’esprit de l’inventeur
david fenech : voice (1,3) + electric guitar (1)
fashion flesh : electronics (2,5,7)
michel gondry : voice (10)
“Goto is a record that I have lived with for a long time; I asked Fashion Flesh to help me on some tracks because I love his work and collaborations with Matmos, Cornelius & Momus. David Fenech sang the Goto song. He’s a good friend and a prominent figure of the French improvised music scene. My wife Florence Manlik who designed the cover, can be heard on some songs. Goto is narrative, meditative; it’s a travel with an electronic donkey, where the fern tree line at the top of the mountains is nothing but a miniature…” (Toog)
French-born (from Mulhouse) artist Toog is a musician, a poet and a director. He started his musical career when he met the widely venerated scottish artist Momus. They went on extensive tours together (USA & Japan), playing almost 150 shows. Le Grand Magistery (Wasabi/Bmg) releases Toog’s debut album “6633” in the USA, followed by “Easy Toog for beginners”. Etienne Jaumet, a recent Domino signature, can be heard playing saxophone on both albums. After his flight from Paris to New York (CMJ Festival) was cancelled (09/11), Toog imagine “Lou Etendue” with Asia Argento (Karaoke Kalk, 2004); an album about love during times of terrorism, inspired by French poet-soldier Apollinaire’s “Poems to Lou”. In 2008, Toog shot his first movie “Prélude au sommeil” (“Prelude to sleep”), a wonderful documentary about the French electronic music pioneer Jean-Jacques Perrey. It was shown on various festivals such as CIMM (Chicago; march 2010). Toog’s new album “Goto” is a collection of musical ideas, references, nostalgia and gags. A background noise with coarse exaggerations. Madness and graceful lightness go hand in hand. Whistles and explicit statements (“Traffic Jam”) try a balancing act between humour and serious contemplation of particular events (“My House”). A musical diary, reflecting memorable encounters, experiences and oddities.
“Goto kind of comes off like a soundtrack for a psychedelic exploitation movie, which is probably fitting for an album that was exploitative in and on itself.”
(Asia Argento)
released May 28, 2010
Music composed, produced and mixed by Toog
Electronic Sounds: Fashion Flesh (02, 05, 07)
Voice & electric guitar: David Fenech (01, 03)
Voice: Michel Gondry (10)
Visual: Florence Manlik
On vient d’abord à Toog par ses collaborations classieuses estampillées “indie-rock”, notamment l’inénarrable Momus (auteur d’un récent “Livre des blagues” totalement barré et un peu effrayant) ou Asia Argento avec qui il publia en 2004 “Lou Etendue”, un album “d’amour en pleine période de terrorisme” inspiré par le poète français Guillaume Apollinaire. Depuis, l’homme a ouvert encore un peu plus grand ses horizons artistiques en réalisant sous son vrai nom – Gilles Weinzaepflen – un beau film-documentaire sur l’un des pionniers français de la musique électronique, Jean-Jacques Perrey. Son nouvel album “Goto”, publié chez les Allemands de Karaoke Kalk (qui nous ont d’ailleurs envoyé récemment d’excellentes nouvelles de Donna Regina), est un disque bourré d’idées, d’ambiances, de références ; tout cela manié avec une dose d’humour nécessaire pour ne pas en faire un objet sonore grandiloquent. Flottant dans une jungle électronique tantôt minimale tantôt luxuriante, ces mini symphonies expérimentales où l’on croise les voix fantomatiques de David Fenech ou Michel Gondry naviguent entre chansons-slogans hynotiques (“Traffic jam”, “Où va la vie”) et micmacs crépusculaires (“Are Visages Electric”, “La chambre noire”) pour un résultat plus liquide que solide. Si les amateurs de pop pure et dure jugeront l’ensemble hermétique, trop étrange ou rébarbatif et feront remarquer qu’il s’agit là bien plus d’une collection d’idées que de véritables chansons, les autres se laisseront aller à la contemplation proposée, humble et enivrante si l’on prend la peine de s’y plonger pleinement. Car que l’on adhère ou pas, voilà un style, une vision, un univers que l’on n’a plus eu l’habitude d’entendre sur notre territoire depuis les élucubrations sonores pas si éloignées que cela d’un Etienne Charry.
Rémi Mistry – popnews (link)